ANALYSIS: “Remote manipulation” sau unde-i telecomanda ziarului “Timpul” si a stirilor “Publika”?

TheParliament” și “SundayExpress” publicau la un interval de câteva zile două articole dezechilibrate care au adăugat “cacofoniei politice” de la Chișinău o  “cacofonie mediatică”, afirma cercetătoarea Jana Musat.

Articolele publicate despre Moldova în cele două media sunt dezechilibrate jurnalistic vorbind, unul cu surse false sau pur și simplu afirmații nefondate, cu elemente vădite de manipulare, altul cu generalizări vertiginoase, hitleriste. Unde anume rezidă manipularea în cele două articole de pe “TheParliament” și de pe “Sunday Express”? Primul articol a fost preluat orbește de presa basarabeană și propus publicului drept adevăr absolut. Lipsa de spirit critic jurnalistic sau manipulare?

Pe 13 martie, portalul de știri și analize pe subiecte europene “TheParliament”, publica un articol despre Moldova, tradus de presa basarabeană cu titlul “Presa străină despre Moldova: UE aruncă banii într-o gaură neagră a corupţiei”. În doar câteva ore, zeci de media europene de o importanța redusă dar și presa basarabeană vuia de marea știre: Moldova are corupție!

Marea știre și noutate impresiona nu petru că anunța ceva nou, ci pentru că provenea de la o sursă calificată fara temei de ziarul “Timpul” drept “presă internatională”. Purtatoarea de cuvant a Comisarului Fule, Anca Paduraru, ne-a confirmat ca, desi este o sursa serioasa, “o citesc mai mult cei din institutii – [ iar tirajul] nu este foarte mare”.

Să revenim la această știre “UE aruncă banii într-o gaură neagră a corupţiei” care nu are trăsăturile unui articol si nu merita plasat la rubrica “știri”, pentru motivele pe care le voi evoca mai jos. Mai întâi aș vrea să punctez câteva elemente teoretice ale jurnalismului serios, statut pe care îl revendică portalul “TheParliament” și autorul Martin Banks, “senior journalist” (ziarist experimentat)(c.f. pe site-ul “TheParliament” la rubrica “Contacts”).

Un cititor a comentat pe “Ziarul de Garda” la articolul despre retragerea de către “TheParliament” a știrii buclucașe cerând sa-i comentez cifrele din articole, afirmand că ele ar fi adevărate, etc. Nu voi comenta cifrele, pentru că nu are rost să analizezi niște cifre care nu sunt “sursate”, mai ales când este vorba de un articol al cărui dezechilibru îți sare în ochi la prima lectură. Deci mă voi rezuma la analiza tehnică a acestui material, nu și a conținutului.

Jurnalismul este “o bătălie permanentă”

Profesorul de jurnalism, Mihai Coman, antropolog și fostul decan al Facultății de Jurnalism a Universității București, a prefațat unul din primele manuale de jurnalism “Jurnalismul universal” (David Randall, Polirom 1998, p.6) publicate în România. Potrivit lui Coman, facând trimitere la D. Randall, “există ceva universal în jurnalism – căutarea lucrului bine facut. Jurnalismul reprezintă aici, în primul rând, o componență etică: ea ține de o anume atitudine față de tine insuți/insăți, de un respect, dacă nu al adevărului, exactității, acurateții, echilibrului, ințelegerii, căldurii umane, cel puțin a efortului de căutare a adevărului, exactității, acurateții, echilibrului înțelegerii și căldurii umane”. Și continua cu ideea că jurnalismul universal/bun nu este un bun căpătat pe vecie, ci “o bătălie permanentă pentru depășirea atât a vicisitudiniilor înconjurătoare, cât și a propriilor limite“. Aș adăuga că verificarea surselor primare de către un ziarist care scrie și de către cei care preiau un articol este inextricabil legată de acest adevăr, evocat de Coman și Randall.

Ca să revenim la articolul “TheParliament”, personal nu-i văd oportunitatea publicării. Fostul meu redactor Gheroghe Budeanu, (acum la “Adevarul”), dacă lucra la “TheParliament”, i-ar fi spus lui M.Banks “De ce vrei să scrii anume asta acum despre aceasta?”.

Unii vor zice că era tocmai în perioada când negociatorii de la Chișinau se aflau la Bruxelles la ultima rundă plenară de negociere a Acordului de Asociere (13-15 martie). De acord. Doar că articolul titra problema corupției recent revelată  – “una dintre cele mai corupte țări” din Europa -, iar mai jos menționa un raport 2012 al “Tranparency International”, deci nu e foarte “recent”, cum spune autrorul, iar dacă este, aș vrea și eu să știu când anume a fost publicat, pentru a-l crede pe cuvânt și cum se cheama acest raport. Dacă făcea referința la scandalul Domneasca-gate, aș fi fost de acord. Dar de ce nu a făcut această referință: este și asta o întrebare importantă, pentru că de fapt de aici se trag multe, dacă nu toate, recentele evolutii de la Chișinău.

Cât despre respectul “adevărului (pur si simplu), acurateții (numele surselor, ale rapoartelor), echilibrului (surse opuse necesare)” și a celorlalte criterii emise de Coman și Randall, este un “anti-articol” pentru că nu menționează negocierile în curs în acele zile decât în trecere, făra să dea datele [13-15 martie, de ex.], etapa la care se află acestea și deci iminența consecintelor pentru UE. De fapt, asta era știrea: Moldova [coruptă] încheie negocierile și ca mâine ne pomenim cu ei UE].

Urmează argumente care par a fi furnizate de presă/experți/organizații oficiale din Moldova și care declară că fondurile europene ar fi deturnate, făra însă a menționa cine anume declară acest lucru, ce ziarist, ce ziar, ce organizații, pentru că totuși acestea sunt acuzații serioase care merită atribuite unor instituții concrete.

Urmează un paragraf concesiv care introduce o sursă interesantă “eastern partnership community (EaP)”, vehiculată in mod rusinos, pentru că această “Communitate a Parteneriatul Estic” nu mai există de mult timp și,  în plus, gestionarul acestui proiect, a cărui site web nu mai este actualizat, a menționat, contactat de bloggerul Dumitru Alaiba, ca el nu a auzit niciodată de un think tank “the eastern partnership community (EaP)” (c.f. detalii:https://www.facebook.com/alaiba/posts/10152672769310061). Printre altele, sigla “EaP” face referință la Parteneriatul Estic, nu și la o “comunitate” oarecare. Trimiterea la acest think tank este cu atât mai gravă cu cât Martin Banks îi atribuie acesteia declaratii de genul: “îngrijorări privind folosirea frauduloasă a fondurilor europene” în Moldova. Dacă ar fi spus că e vorba de “European Integration Index”, acesta există, doar că el spune tocmai contrariul, adică Moldova este elevă bună a Parteneriatului Estic la toate capitolele.

Mia culpa inutil al “TheParliament”

Urmează declarația falsă a acestui think tank, resuscitat de Martin Banks în mod miraculos. În continuare, aș menționa doar felul în care autorul introduce sursele fără nume și cu niște prezentative de genul “un recent sondaj de opinie…”, “experții UE spun…”, “unii experți emit îngrijorări…”, “îngrijorări au fost emise și de alt grup de experți”. Deși citează o organizație, nu este clar care este anume numele acesteia, pentru că nu folosește majuscule, sigla, etc.: “asociația pentru democrație participativă”. Și punctul culminant este un “raport al OSCE…”, a cărui titlu exact nu suntem demni probabil să-l cunoaștem, pentru că autorul ezită sa ni-l furnizeze și ne lasă pe un teren vag în care vâjâie vidul ca vântul în Bărăgani.

Publicarea articolului a dat naștere unor contestări, după cum vă imaginați, nu numai unor preluări fără verificări. De altfel, presa din Moldova este foarte heteroclită pentru că sunt totuși ziariști care-și pun intrebări, verifică și fac acest efort de “a căuta adevărul”, menționat de profesorul Coman.

Grație acestor verificări, și având în vedere argumentele serioase pe care le-a avansat “Cartier European” și “Ziarul de Garda” autorului, articolul a fost retras de pe site, dupa ce a făcut ravagii în presa basarabeană. Un mia culpa ne-a parvenit de la editorul “TheParliament” care spune următoarele: “Noi suntem de acord cu faptul că articolul în cauză nu este echilibrat (…) Noi am retras articolul de pe site și discutăm în continuare problema corupției cu autoritațile Moldovei”[1]. Am impresia că telecomanda redacției “TheParliament” se află undeva la Chișinau în momentul scrierii articolului de către Martin Banks.

Telecomanda de la Londra sau “remote manupulation”

Impactul știrii de pe “TheParliament” a fost mare pentru că a fost rapid preluată, tradusă și comentată de cititorii sau ascultătorii celor doua media “Timpul” si de stirile “Publika”. “Publika” a refuzat să retragă articolul (c.f. dicutia[2] pe “Facebook” în care a intervenit Oleg Cristal de la “Publika”), după ce au fost informați de internauți că sursa originală nu mai există pe site. Cert este că linia editorială a unei pblicații sau televiziuni determină aceste acțiuni. Cercetătoarea Jana Musat, doctor în științe politice, care și-a început cariera de ziarist în presa de la Chișinău, considera că “aceste articole sunt tendențioase, iar deși unii jurnaliști s-au revoltat, alții l-au preluat”, și asta pentru că “”discernămîntul unui jurnalist este direct proporțional cu linia editorială a publicației”.

Publicația “Ziarul de Garda” de la Chișinău a făcut însă această muncă de verificare și în plus le-a explicat celorlalte portaluri din Moldova care preluase știrea că informația nu mai poate fi difuzată având în vedere că informația originală  a fost retrasă de “TheParliament”, după ce fusese contestată din punct de vedere tehnic.

Putem afirma că “TheParliament” s-a spălat pe mâini după ce și-a retras știrea lansată în mod iresponsabil, dar răul a fost făcut prin preluarea de către presa de la Chișinău și prezentarea fără temei a știrii că un adevăr absolut, fără o verificare suplimentară.

În unul din paragrafe autorul Martin Banks scrie “Unii experți [care anume nu vom ști niciodată] se îngrijorează de faptul că liberalizarea regimului de vize între UE și Moldova ar putea duce la migrarea ilegală a forței de muncă din Moldova spre UE, precum și la un posibil influx de elemente criminale, prostituate și traficanți de droguri”. Aceasta este o generalizare calomnioasă, care tratează toți basarabenii de criminali, etc., lucru punctat și de bloggerul Constantin Codreanu.

Extrasul de mai sus îmi permite și mie, precum și ziariștilor obtuzi (în cazul dat ambii lucrând pentru media britanice), să fac legătura cu un alt articol apărut în “The Sunday Express”[3] [http://www.express.co.uk/news/uk/384881/Romanian-granny-loophole-will-allow-Moldovan-migrants-to-work-in-UK] pe 17 martie, la nici o săptămână de la cel publicat de “TheParliament”. Sapoul articolului ne anunța că “peste 300 de mii de Moldoveni s-au pornit în drum spre Marea Britanie profitând de pașaportul [românesc]”. Inutil de amintit că un marș al basarabenilor spre Regatul Unit este o expresie exagerată și că aceasta are scopul de a șoca și speria.

Nu voi menționa toate generalizările și exagerările din acest articol, dar unul care mi se pare cel mai revelator este lipsa de seriozitate a autorilor și a sursei. Al șaselea paragraf de la urmă, vorbește despre o domnița “Anca Nicolescu, 21 de ani” care declara că “face o formațiune de infirmieră” și că de îndată ce va obține diploma va pleca să munceasca în România și apoi în Regatul Unit, unde va caștiga de zece ori mai mult. Sunt de acord cu ea. Are dreptate. Doar nu sunt de acord cu ziariștii respectivi din două motive. Cu diploma moldoveneacsa de infirmieră nu poți munci în UE, pentru că nu e diplomă europeană și deci ai nevoie să faci din nou studiile care durează trei ani. În plus, “Anca Nicolesco” nu cred că este basarabeancă, daca am analiza sociologic numele ei. Poate greșesc și mă convinge “Anca” respectivă de contrariul?

Mă mai întreb ce-i face pe ziariștii de la “Sunday Express” să creadă ca toți cei “29 de milioane de Bulgari si Români” ar dori să beneficieze de dreptul de muncă în Regatul Unit. Este o generalizare vulgară care are drept scop fluturarea spectrului xenofob. Deci nu servește nici un adevăr, pentru că duce lipsă de acuratețe și echilibru. Și picătura chinezească care răstoarna pseudomiturile lansate de “SundayExpress” la subiectul Moldovei este cea de la rubrica “comentarii”. Aceasta este închisă pentru că spune sursa “suntem în imposibilitatea de a accepta comentarii la acest articol. Dar puteți găsi alte articole extraordinare pe care le puteți comenta (tradus sumar)”. Adică generalizările lor nu au dreptul la replică, ceea ce mă face să cred că autorii și-au premeditat gestul și au anticipat reacțiile. Deci este un jurnalism care nu urmărește acel “adevăr”, iar autorii sunt niște “fabricatori de scandal, cărora nu le pasă de ceea ce se petrece în realitate” (Coman și Randall), pentru că ei fabrica realitatea pe placul lor.

Misiunea presei: permamența “efortului de căutare a adevărului”

Îmi aduc aminte de cursul profesorului Coman, “Critica jurnalistică” a cărui concluzie a fost că ceea ce învîtam la facultate este teorie pe care practica meseriei ne va obliga să o corupem, dar că va trebui să rezistăm acestei tentații, acestor vicisitudini care trebuiesc depășite pentru că menirea principală a jurnalismului este permanența “efortului de căutare a adevărului”.

În cazul dat, presa care ar trebui să fie un fel de lanternă a societații, fie ea britanică sau basarabeană, atunci când politicul luptă pentru propria-i supraviețuire, unii ziariști se lasă mânați și ei de patronii de presă mai mult decât de propriile lor convingeri. Astfel, ideea că “cacofonia politică din Moldova genereză cacofonia mediatică”, după cum ne spune cercetatoarea Jana Musat, este foarte justă si ne demonstrează că presa de la Chișinău fluctuează în funcție de situația politică din țară și așteaptă ordine de la patron, de la politic, de la presa straină, deci este sub tutelă, alienată, nu este stapânul propriei telecomenzi. Asta o indeparteaza de funcția ei primară: cea de a spune adevărul, pur si simplu.

Ludmila Bulgar

CartierEuropean.com

***

Alte surse despre acest subiect de alti autori:

Ziarul de Garda:

http://www.zdg.md/stiri/de-ce-pagina-web-a-ue-a-retras-un-text-despre-moldova

http://www.zdg.md/exclusiv/este-important-sa-vina-stiri-bune-de-acasa-o-voce-sigura-pro-ue

Prima discutie la tema pe Facebook:

Bloggerul Dumitru Alaibahttp://voxreport.unimedia.info/2013/03/15/despre-libertatea-presei-si-unde-ea-se-termina/?fb_action_ids=10152675553815061&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Europa Liberahttp://www.europalibera.org/content/article/24930100.html

Bloggerul Constantin Codreanuhttp://inconstantin.ro/2013/03/basarabenii-redobandirea-cetateniei-romane-si-dezinformarea-cu-iz-de-insulta-din-presa-britanica.html

Moldova Azihttp://politicom.moldova.org/news/cineva-are-grij-ca-istoria-de-succes-a-moldovei-care-nc-nu-a-fost-de-succes-nici-s-nu-devin-interviu-235885-rom.html

***

Articolul de pe TheParliament fiind retras, vi-l supun atentiei mai jos: http://www.theparliament.com/latest-news/article/newsarticle/eu-urged-to-rethink-funding-for-corrupt-moldova/#.UUCmZRzrypI

By Martin Banks – 12th March 2013

Concern has been voiced about EU funding to Moldova after the former Soviet state was recently branded “one of the most corrupt” countries in Europe.

It comes as the EU develops an increasingly close relationship with Moldova, going beyond cooperation, to gradual economic integration and a deepening of political cooperation.

According to EU sources, Moldova, along with Georgia and Armenia are supposed to receive up to €1.9bn as ‘assistance allocations’ in 2010-2013.

However, members of Moldovan public organisations, journalists and independent analysts claim the majority of EU foreign assistance to the state is being misused by local officials.

The EU and Moldova are currently negotiating an association agreement which will significantly deepen Moldova’s political association and economic integration with the EU.

The objective is to start negotiations on a deep and comprehensive free trade area (DCFTA), a core element of the association agreement, as soon as Moldova is deemed to be ready to sustain the impact of far-reaching liberalisation of its trade with the EU.

However, the eastern partnership community (EaP), a leading independent think tank which specialises in the region, has raised concerns about the possible misuse of EU funds.

A spokesperson for Warsaw-based EaP said, “The EU is devoting considerable sums to Moldova for very little return in terms of progress in the country’s reform process.

“It begs the question: Why is the EU throwing money like this at a black hole of corruption, when there is so much to do in the EU’s own member states?”

In 2009, the EU assigned €600m to the eastern partnership. During 2010-2013 the amount increased to €1.9bn.

The biggest beneficiary of the funds in the EU’s eastern neighbourhood is Ukraine with Moldova next, receiving some €482m.

Recent opinion polls say that the majority of citizens of Moldova consider the current coalition government as “totally corrupted”.

According to Transparency International reports, in 2012 Moldova occupied fifth place in Europeamong the most corrupted countries.

One of the examples cited by Transparency International is the situation with the largest state bank of Moldova Banca de Economii that at present faces a collapse due to what TI says is “irresponsible” credit policy of the government.

EU experts say that Moldova is still unable to fulfil its obligations in fighting widespread corruption in most state institutions and carrying out economic reforms.

Some experts express fears that after further liberalisation of visa regimes between the EU and Moldova there will be a risk of illegal labour migrants moving from Moldova to the EU, as well as a possible influx of criminal elements, prostitutes and drug traffickers.

Concern has also been raised by another group, the association for participatory democracy, a public, nongovernmental organisation based in Moldova.

It says Moldova also has a “troubling” human rights record, especially in the field of fighting organised crime and human trafficking.

Moldova has one of the highest rates of children living in institutionalised care in central Europe, it says, and these children often lack necessary life skills and are totally dependent on adult assistance.

With a low level of education combined with a lack of proper insight from adults, such children easily become victims of trafficking crimes, it has been claimed.

A recent OSCE report stressed the urgent need for Moldova to enhance prevention of child trafficking through child protection measures and to pursue its efforts in the deinstitutionalisation of people with special needs.


[1] “We accept that perhaps the article was lacking in balance, (…) We have removed the article from the site while we are discussing the issue of corruption with the Moldovan authorities.” (Mesajul adresat CartierEuropean.com de catre redactorul-sef al “TheParliament”, Brian Johnson, 15 martie 2013).

[2] https://www.facebook.com/alaiba/posts/137949729712412?comment_id=194056&notif_t=share_reply

[3] Quinn, K. and Murray, J., versiunea electronica,  “Romanian ‘granny’ loophole will allow Moldovan migrants to work in UK”, 18 martie 2012, in Sunday Express,http://www.express.co.uk/news/uk/384881/Romanian-granny-loophole-will-allow-Moldovan-migrants-to-work-in-UK [Consultat: 21 martie 2013].

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s